{"id":1718,"date":"2022-03-22T09:30:00","date_gmt":"2022-03-22T08:30:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.oznamovatelia.sk\/?p=1566"},"modified":"2024-01-25T16:00:43","modified_gmt":"2024-01-25T15:00:43","slug":"po-ochrane-whistleblowerov-je-velky-dopyt","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/10.0.3.10\/en\/po-ochrane-whistleblowerov-je-velky-dopyt\/","title":{"rendered":"Po ochrane whistleblowerov je ve\u013ek\u00fd dopyt, potrebujeme zefekt\u00edvni\u0165 intern\u00e9 oznamovacie syst\u00e9my"},"content":{"rendered":"

Slov\u00e1ci s\u00fa ochotn\u00ed oznamova\u0165 nekal\u00e9 praktiky, s ktor\u00fdmi sa stretli po\u010das v\u00fdkonu svojej pr\u00e1ce, a s\u00fa presved\u010den\u00ed, \u017ee tak\u00fdchto oznamovate\u013eov mus\u00ed \u0161t\u00e1t chr\u00e1ni\u0165. Vypl\u00fdva to z prieskumu, ktor\u00fd pre \u00darad na ochranu oznamovate\u013eov (\u00daOO) urobila agent\u00fara Focus.<\/p>\n\n\n\n

Prieskum bol realizovan\u00fd v \u010dase od 19. janu\u00e1ra do 26. janu\u00e1ra 2022 na vzorke 1 017 respondentov formou osobn\u00fdch rozhovorov. P\u00fdtali sme sa ich, ako vn\u00edmaj\u00fa whistleblowing a \u010di by ozn\u00e1mili nekal\u00fa praktiku, ak by sa s \u0148ou stretli pri v\u00fdkone svojej pr\u00e1ce.<\/p>\n\n\n\n

Pozit\u00edvne vn\u00edma whistleblowerov 58 %<\/strong> respondentov a a\u017e 74 %<\/strong> op\u00fdtan\u00fdch si mysl\u00ed, \u017ee \u0161t\u00e1t by mal tak\u00fdmto \u013eu\u010fom, teda oznamovate\u013eom korupcie a podvodov, poskytova\u0165 pr\u00e1vnu ochranu cez svoje in\u0161tit\u00facie.<\/p>\n\n\n\n

Na ot\u00e1zku: \u201eV pr\u00edpade, \u017ee by ste na va\u0161om pracovisku boli svedkom korupcie alebo podvodu, boli by ste ochotn\u00fd\/\u00e1 ozn\u00e1mi\u0165 to?\u201c odpovedalo 61 %<\/strong> \u00e1no, nie 35 % a zvy\u0161ok sa nevedel vyjadri\u0165.<\/p>\n\n\n\n

Z prieskumu tie\u017e vypl\u00fdva, \u017ee 45 % respondentov <\/strong>by bolo ochotn\u00fdch ozn\u00e1mi\u0165 korupciu priamo svojmu zamestn\u00e1vate\u013eovi. Predstavuje to najvy\u0161\u0161\u00ed podiel ochoty v porovnan\u00ed s ochotou oznamova\u0165 korupciu napr. pol\u00edcii (34 %) a prokurat\u00fare (21 %).<\/p>\n\n\n\n

Sme presved\u010den\u00ed, \u017ee t\u00fato ochotu m\u00f4\u017eu podpori\u0165 funk\u010dn\u00e9 intern\u00e9 syst\u00e9my oznamovania nez\u00e1konn\u00fdch \u010dinnost\u00ed. Povinnos\u0165 ma\u0165 ich zaveden\u00e9 maj\u00fa zamestn\u00e1vatelia na Slovensku u\u017e od roku 2015. Mali by ma\u0165 ur\u010den\u00fa zodpovedn\u00fa osobu, ktor\u00e1 prij\u00edma a preveruje ozn\u00e1menia zamestnancov, kan\u00e1ly, cez ktor\u00e9 tak m\u00f4\u017eu urobi\u0165 a mechanizmy na riadne preverenie podnetov. Oznamovatelia musia by\u0165 chr\u00e1nen\u00ed pred \u0161ikanou, zastra\u0161ovan\u00edm \u010di zverejnen\u00edm ich identity. <\/p>\n\n\n\n

Z mapovania, ktor\u00e9mu sme sa v ostatnom \u010dase venovali, v\u0161ak vypl\u00fdva, \u017ee s\u00fa st\u00e1le \u0161t\u00e1tne in\u0161tit\u00facie, ktor\u00e9 vn\u00fatorn\u00e9 oznamovacie syst\u00e9my nemaj\u00fa a tam, kde ich maj\u00fa, s\u00fa \u010dasto len form\u00e1lne.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Z 254 organiz\u00e1ci\u00ed (ministerstv\u00e1 a ich podriaden\u00e9 organiz\u00e1cie a vybran\u00e9 org\u00e1ny verejnej spr\u00e1vy), ktor\u00e9 odpovedali na n\u00e1\u0161 dotazn\u00edk, deklarovalo, \u017ee m\u00e1 vn\u00fatorn\u00fd syst\u00e9m oznamovania protispolo\u010denskej \u010dinnosti  87 %<\/strong>. Za posledn\u00e9 tri roky v\u0161ak evidovalo nejak\u00e9 ozn\u00e1menie od zamestnanca len 23<\/strong> organiz\u00e1ci\u00ed.<\/p>\n\n\n\n

Indikuje to nefunk\u010dnos\u0165 a ned\u00f4veru<\/strong> zamestnancov v nastaven\u00e9 syst\u00e9my. Pravdepodobn\u00e9 je aj to, \u017ee zamestnanci nevedia<\/strong> o mo\u017enostiach intern\u00e9ho oznamovania a preverovania ozn\u00e1men\u00ed.\u202f Je toti\u017e nepravdepodobn\u00e9, aj na z\u00e1klade viacer\u00fdch medializovan\u00fdch k\u00e1uz, \u017ee by sa \u0161t\u00e1tnym in\u0161tit\u00faci\u00e1m korupcia alebo ak\u00e9ko\u013evek nez\u00e1konn\u00e9 praktiky vyh\u00fdbali.<\/p>\n\n\n\n

\u010ci u\u017e na z\u00e1klade doteraj\u0161\u00edch pr\u00edpadov, ktor\u00fdm sme sa venovali, alebo dotazn\u00edka a pre\u0161tudovania 166 intern\u00fdch smern\u00edc vypl\u00fdva hne\u010f viacero nedostatkov vn\u00fatorn\u00fdch oznamovac\u00edch syst\u00e9mov \u0161t\u00e1tnych in\u0161tit\u00faci\u00ed. Napr\u00edklad neumo\u017e\u0148uj\u00fa podanie anonymn\u00fdch ozn\u00e1men\u00ed<\/strong>; neinformuj\u00fa zamestnancov, komu m\u00f4\u017eu poda\u0165 ozn\u00e1menie (kto je tzv. zodpovednou osobou<\/strong>); maj\u00fa nevhodne zvolen\u00e9 kan\u00e1ly<\/strong>, ktor\u00fdmi mo\u017eno poda\u0165 ozn\u00e1menie o nez\u00e1konnej \u010dinnosti (recep\u010dn\u00e1, sekret\u00e1rka, podate\u013e\u0148a, krabica); \u00faloha zodpovednej osoby je na pleciach iba jedn\u00e9ho zamestnanca<\/strong> a nie s\u00fa jasne zadefinovan\u00e9 jeho kompetencie, zamestnancom ch\u00fdbaj\u00fa inform\u00e1cie o mo\u017enostiach ochrany<\/strong> a absentuje sp\u00e4tn\u00e1 v\u00e4zba<\/strong> na d\u00f4veryhodnos\u0165 intern\u00e9ho oznamovacieho syst\u00e9mu.<\/p>\n\n\n\n

Pod\u013ea viacer\u00fdch v\u00fdskumov m\u00f4\u017eu funk\u010dn\u00e9 vn\u00fatorn\u00e9 oznamovacie syst\u00e9my odhali\u0165 podvody ove\u013ea efekt\u00edvnej\u0161ie.M\u00f4\u017eu teda, ak s\u00fa dobre nastaven\u00e9, pom\u00f4c\u0165: <\/p>\n\n\n\n