{"id":1721,"date":"2022-05-03T14:44:30","date_gmt":"2022-05-03T12:44:30","guid":{"rendered":"https:\/\/www.oznamovatelia.sk\/?p=1599"},"modified":"2024-01-25T16:00:33","modified_gmt":"2024-01-25T15:00:33","slug":"komentar-verejna-mienka-je-na-strane-whistleblowerov","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/10.0.3.10\/en\/komentar-verejna-mienka-je-na-strane-whistleblowerov\/","title":{"rendered":"Koment\u00e1r: Verejn\u00e1 mienka je na strane whistleblowerov"},"content":{"rendered":"
Vplyv socio-ekonomick\u00fdch faktorov na vn\u00edmanie whistleblowingu na Slovensku<\/strong><\/p>\n\n\n\n Autori: Martin Kovani\u010d a \u013dudmila Chovancov\u00e1<\/p>\n\n\n\n \u00davod<\/strong><\/p>\n\n\n\n Auton\u00f3mia organiz\u00e1ci\u00ed, ktor\u00e1 umo\u017e\u0148uje p\u00f4sobenie mimo centralizovan\u00e9ho rozhodovania a politick\u00fdch vplyvov, je d\u00f4le\u017eitou podmienkou pre riadne fungovanie demokracie. Z\u00e1rove\u0148 v\u0161ak so sebou prin\u00e1\u0161a aj potenci\u00e1lne riziko vytv\u00e1rania internej kult\u00fary a noriem, v r\u00e1mci ktor\u00fdch m\u00f4\u017ee doch\u00e1dza\u0165 k normaliz\u00e1cii problematick\u00e9ho spr\u00e1vania.[1]<\/a> Z toho d\u00f4vodu v demokratick\u00fdch spolo\u010dnostiach existuje ur\u010dit\u00e1 dilema auton\u00f3mie, ktor\u00e1 nazna\u010duje, \u017ee organiz\u00e1cie musia zosta\u0165 otvoren\u00e9 ur\u010dit\u00e9mu vonkaj\u0161iemu doh\u013eadu.[2]<\/a><\/p>\n\n\n\n Za t\u00fdmto \u00fa\u010delom funguje politika zverej\u0148ovania, ktor\u00e1 vych\u00e1dza z predpokladu, \u017ee ob\u010dania maj\u00fa v niektor\u00fdch oh\u013eadoch pr\u00e1vo vedie\u0165, \u010do sa odohr\u00e1va vo vn\u00fatri \u0161t\u00e1tnych in\u0161tit\u00faci\u00ed, ale aj s\u00fakromn\u00fdch korpor\u00e1ci\u00ed a firiem. Tento posun smerom ku kult\u00fare transparentnosti so sebou priniesol n\u00e1stup akt\u00e9rov, ktor\u00e9 to monitoruj\u00fa – od \u0161t\u00e1tnych org\u00e1nov, ob\u010dianskej spolo\u010dnosti, think-tankov a\u017e po investigat\u00edvnych novin\u00e1rov.[3]<\/a> Tradi\u010dn\u00ed akt\u00e9ri v\u0161ak v r\u00e1mci politiky zverej\u0148ovania k organiz\u00e1ci\u00e1m pristupuj\u00fa smerom zvonku a niektor\u00e9 pochybenia s\u00fa tak \u0165a\u017eko identifikovate\u013en\u00e9. Na ich odhalenie je potrebn\u00fd in\u00fd typ akt\u00e9rov – whistlebloweri.<\/p>\n\n\n\n Whistleblower je pro-demokratick\u00fd akt\u00e9r.<\/em><\/p>\n\n\n\n Whistlebloweri (alebo oznamovatelia korupcie a pochyben\u00ed)<\/strong> maj\u00fa unik\u00e1tnu poz\u00edciu v tom, \u017ee sa nach\u00e1dzaj\u00fa vo vn\u00fatri organiz\u00e1ci\u00ed a maj\u00fa pr\u00edstup k inform\u00e1ci\u00e1m, ktor\u00e9 nie s\u00fa dostupn\u00e9 in\u00fdm. S tradi\u010dn\u00fdmi akt\u00e9rmi ich v\u0161ak sp\u00e1ja, \u017ee konaj\u00fa vo verejnom z\u00e1ujme.<\/strong> S\u00fa teda motivovan\u00ed mor\u00e1lnym postojom a snahou o kolekt\u00edvne dobro, nie osobn\u00fdmi z\u00e1ujmami.[4]<\/a> Oznamovan\u00edm nekal\u00fdch prakt\u00edk preto prespievaj\u00fa k udr\u017eiavaniu demokratick\u00fdch hodn\u00f4t ak\u00fdmi s\u00fa transparentnos\u0165 a z\u00fa\u010dtovate\u013enos\u0165.[5]<\/a><\/p>\n\n\n\n Ak\u00fdm sp\u00f4sobom je whistleblower vn\u00edman\u00fd na Slovensku?<\/em><\/p>\n\n\n\n Cie\u013e tohto koment\u00e1ra je zodpoveda\u0165 ot\u00e1zku, ak\u00fdm sp\u00f4sobom s\u00fa na Slovensku vn\u00edman\u00ed whistlebloweri a ktor\u00e9 individu\u00e1lne faktory maj\u00fa vplyv na toto vn\u00edmanie. <\/strong>Tu prezentovan\u00e9 v\u00fdstupy s\u00fa s\u00fa\u010das\u0165ou \u0161ir\u0161ieho bal\u00edka aktiv\u00edt realizovan\u00fdch na \u00darade na ochranu oznamovate\u013eov, ktor\u00fdch cie\u013eom je lep\u0161ie pochopenie fungovania whistleblowingu a jeho vn\u00edmania na Slovensku. Pred t\u00fdm, ako sa dostaneme k samotnej anal\u00fdze, predstav\u00edme pojem whistleblowing a v kr\u00e1tkosti sa budeme venova\u0165 aj faktorom, ktor\u00e9 vn\u00edmanie whistleblowingu ovplyv\u0148uj\u00fa. N\u00e1sledne predstav\u00edme v\u00fdsledky \u0161tatistickej anal\u00fdzy.<\/p>\n\n\n\n \u010co je to whistleblowing?<\/strong><\/p>\n\n\n\n Whistleblowing sa v \u0161ir\u0161om pon\u00edman\u00ed d\u00e1 ch\u00e1pa\u0165 ako odpove\u010f na ur\u010dit\u00fa etick\u00fa dilemu, s ktorou sa jednotlivec stretne pri v\u00fdkone svojej pr\u00e1ce. Predstavuje \u00famyseln\u00fd a dobrovo\u013en\u00fd akt zverejnenia, ktor\u00fd vykonala osoba, ktor\u00e1 m\u00e1 alebo mala privilegovan\u00fd pr\u00edstup k \u00fadajom alebo inform\u00e1ci\u00e1m o poru\u0161eniach alebo nez\u00e1konnom konan\u00ed v r\u00e1mci organiz\u00e1cie, ktorej sa ozn\u00e1menie dot\u00fdka a tento akt zverejnenia je uroben\u00fd smerom k org\u00e1nu, ktor\u00fd m\u00e1 pr\u00e1vomoc a kapacitu toto poru\u0161enie napravi\u0165.[6]<\/a> <\/p>\n\n\n\n Whistleblowing vo svojej podstate predstavuje naru\u0161enie lojality k zamestn\u00e1vate\u013eovi a to sa deje pr\u00e1ve v pr\u00edpadoch, kedy s\u00fa zisten\u00e9 poru\u0161enia v rozpore s etickou v\u00fdbavou jednotlivca, ktor\u00fd ich identifikuje.<\/strong> Poru\u0161enie m\u00f4\u017ee oznamovate\u013e ozn\u00e1mi\u0165 v z\u00e1sade dvomi kan\u00e1lmi. Pri internom whistleblowingu sa ozn\u00e1menie pod\u00e1va pr\u00edslu\u0161n\u00e9mu oddeleniu v r\u00e1mci vlastnej organiz\u00e1cie. Pri externom je ozn\u00e1menie podan\u00e9 vonkaj\u0161ej organiz\u00e1cii \u2013 m\u00f4\u017eu to by\u0165 org\u00e1ny \u010dinn\u00e9 v trestnom konan\u00ed, pr\u00edslu\u0161n\u00fd spr\u00e1vny org\u00e1n, m\u00e9di\u00e1, pr\u00edpadne aj pr\u00edslu\u0161n\u00e9 \u0161t\u00e1tne organiz\u00e1cie, ktor\u00fdch funkciou je ochrana whistleblowerov.<\/p>\n\n\n\n V\u00fdznamnej\u0161ie naru\u0161enie lojality k organiz\u00e1cii predstavuje najm\u00e4 extern\u00fd whistleblowing, pri ktorom jednotlivcom \u010dasto hrozia z\u00e1va\u017enej\u0161ie odvetn\u00e9 opatrenia zo strany organiz\u00e1cie. Vo v\u0161eobecnosti s\u00fa pri tomto type ozn\u00e1menia poru\u0161enia lep\u0161ie zdokumentovan\u00e9 a je to efekt\u00edvnej\u0161ia cesta pre prijatie n\u00e1pravn\u00fdch opatren\u00ed v r\u00e1mci organiz\u00e1cie.[7]<\/a> Aj z toho d\u00f4vodu zohr\u00e1va v\u00e4\u010d\u0161iu rolu v r\u00e1mci polit\u00edk zverej\u0148ovania a dosahovania systematick\u00fdch n\u00e1pravn\u00fdch opatren\u00ed.<\/p>\n\n\n\n \u010co ovplyv\u0148uje vn\u00edmanie whistleblowingu?<\/strong><\/p>\n\n\n\n Rozhodnutie urobi\u0165 ozn\u00e1menie ovplyv\u0148uj\u00fa tri skupiny faktorov: individu\u00e1lne, situa\u010dn\u00e9 a environment\u00e1lne.<\/em><\/p>\n\n\n\n V\u00fdskum whistleblowingu sa s\u00fastre\u010fuje na faktory, ktor\u00e9 ovplyv\u0148uj\u00fa rozhodnutie, \u010di jednotlivec ozn\u00e1mi protipr\u00e1vne konanie alebo pochybenie, ktor\u00e9 identifikoval v r\u00e1mci svojej organiz\u00e1cie.<\/strong> Toto rozhodnutie ovplyv\u0148uj\u00fa tri skupiny faktorov. Prvou s\u00fa individu\u00e1lne faktory, teda osobn\u00e9 charakteristiky jednotlivca. Druhou s\u00fa tzv. situa\u010dn\u00e9 faktory, ktor\u00e9 reflektuj\u00fa kontext a typ identifikovan\u00e9ho pochybenia. Tie sa s\u00fastre\u010fuj\u00fa najm\u00e4 na charakteristiky organiz\u00e1cie (kult\u00fara a normy) a charakteristiky pochybenia (typ pochybenia a jeho vn\u00edman\u00e1 z\u00e1va\u017enos\u0165). Poslednou skupinou s\u00fa tzv. environment\u00e1lne faktory, ktor\u00e9 zah\u0155\u0148aj\u00fa \u0161ir\u0161ie kult\u00farne charakteristiky danej krajiny.[8]<\/a><\/p>\n\n\n\n Ucelen\u00fd v\u00fdskum VN\u00cdMANIA whistleblowingu verejnos\u0165ou zatia\u013e neexistuje.<\/em><\/em><\/p>\n\n\n\n Ke\u010f\u017ee ucelen\u00fd v\u00fdskum vn\u00edmania whistleblwoingu zo strany \u0161ir\u0161ej spolo\u010dnosti zatia\u013e neexistuje,[9]<\/strong><\/a> rovnak\u00e9 delenie faktorov aplikujeme aj na vn\u00edmanie whistleblowingu zo strany obyvate\u013estva.<\/strong> V r\u00e1mci tu prezentovan\u00e9ho v\u00fdskumu sa s\u00fastred\u00edme v\u00fdlu\u010dne na individu\u00e1lne faktory. Cie\u013eom tohto koment\u00e1ra je zodpoveda\u0165 ot\u00e1zku, ktor\u00e9 individu\u00e1lne faktory maj\u00fa vplyv na vn\u00edmanie whistleblowingu u slovenskej popul\u00e1cie a ktor\u00e9 naopak nemaj\u00fa.<\/p>\n\n\n\n Metodol\u00f3gia<\/strong><\/p>\n\n\n\n Vn\u00edmanie whisleblowingu sme analyzovali line\u00e1rnou regresnou anal\u00fdzou.<\/em><\/p>\n\n\n\n D\u00e1ta boli zbieran\u00e9 prieskumnou agent\u00farou Focus v r\u00e1mci reprezentat\u00edvneho prieskumu Omnibus, ktor\u00fd bol realizovan\u00fd na vzorke 1017 respondentov v obdob\u00ed od 19.1. do 26.1. 2022. Vn\u00edmanie whistleblowingu bolo analyzovan\u00e9 pomocou line\u00e1rnej regresnej anal\u00fdzy[10]<\/a>, v r\u00e1mci ktorej z\u00e1vislou premennou bol n\u00e1zor na whistleblowera a nez\u00e1visl\u00fdmi premenn\u00fdmi pohlavie, vek, n\u00e1rodnos\u0165, vzdelanie, v\u00fd\u0161ka pr\u00edjmu, zamestnanie, ve\u013ekos\u0165 s\u00eddla, politick\u00e1 sebaidentifik\u00e1cia a frekvencia pou\u017e\u00edvania internetu. Detailn\u00fd preh\u013ead je v Tabu\u013eke 1:<\/p>\n\n\n\n